Trivselregler

Trivselregler Brf Tåkern 1&2

För att vi skall få ett trevligt boende i Brf Tåkern 1&2 finns en del saker som vi bör tänka på. Att bo i bostadsrätt innebär att vi ingår i en gemenskap av människor med samma intresse för sitt boende. Tillsammans äger och förvaltar vi husen där vi bor och tillsammans gör vi vårt boende ännu mer trivsamt. Genom att följa trivselreglerna kan såväl gammal som ung bidra till den goda gemenskapen i vår förening. Trivselreglerna gäller inte bara dig som bostadsrättshavare. Även familjemedlemmar omfattas liksom gäster, inneboende eller hantverkare som utför arbete åt dig i lägenheten. Har föreningen egna hyresgäster gäller reglerna även dem.

Gemensamma utrymmen

• Det är förbjudet att röka i trappan, i källaren eller i andra gemensamma utrymmen.

• Du skall alltid göra rent efter dig i tvättstugan. Föreställ dig hur du vill att tvättstugan ska se ut nästa gång du har tvättid.

• Ställ inte barnvagnar, rullatorer, cyklar m.m. utanför era dörrar. Trappan är er brandväg, den måste vara framkomlig!

• Ställ inte cyklar, barnvagnar m.m. i källargångar och belamra inte heller allmänna utrymmen med personliga tillhörigheter.

• Lämna aldrig dörren till källare eller gemensamma utrymmen olåst.

• Ställ inte upp ytterdörrar under längre tid utan bevakning.

• Rapportera omedelbart fel i tvättstugor, trapphus och källare m.m. till styrelsen för åtgärd.

Fastigheten och föreningens egendom

• För allmän trivsel och god sämja bland alla i huset ska vi vara aktsamma om och väl vårda föreningens egendom.

• Sätt inte upp antenner eller andra arrangemang på balkongen som kan störa exteriören. (Inhämta styrelsens medgivande först.)

• Det är förbjudet att montera parabol i husväggen!

• Lämna inte ut portkoden till obehöriga som inte är dina vänner eller bekanta.

• Var sparsam vid varmvattenförbrukning och lämna inte vatten rinnande i onödan. Kostnader för underhåll, reparationer, vatten samt elen i gemensamma utrymmen betalas av alla bostadsrättsinnehavare gemensamt i den avgift du betalar till föreningen.

• På gården finns sopstation för hushållssopor. Elavfall och miljöfarligt avfall ansvarar du själv för att föra till återvinningen.

Din bostad

• Visa hänsyn och respektera tystnad mellan kl 22:00-07:00 vardagar och kl 23:00-09:00 helg.

• Informera gärna dina grannar om du tänker ha fest.

• Vädra eller skaka inte mattor, dukar, sängkläder eller dylikt från fönster eller balkong på ett sätt som verkar störande för din granne.

• Använd inte din lägenhet/gemensamma utrymmen för annat än avsett ändamål eller på sätt som kan vara störande för kringboende.

• Om allvarlig skada eller fel uppstår, t.ex. vattenskada, anmäl ärendet omedelbart till styrelsen.

• Hyr inte ut din bostad i andrahand utan styrelsens medgivande. Läs mer på Andrahandsuthyrning

• Kontrollera att din lägenhet är utrustad med brandvarnare.

• Meddela gärna grannen eller styrelsen om du är bortrest under en längre tid så kan vi gemensamt måna om säkerheten.

Hur ska du hantera störningar från grannen?

Som i många äldre hus är det lyhört och störningar av ljud kan orsaka irritation mellan grannar. Även röklukt, husdjur och störningar under sena nätter kan skapa konflikter. Om du känner dig störd av din granne, tala i första hand vänligt med grannen. Förmodligen har grannen inte förstått att du blivit störd och ni kan reda ut ärendet mellan er två. Skulle detta inte hjälpa utan störningarna fortsätter, ska du kontakta styrelsen som, om inte tillsägelse avhjälper problemet, kallar till ett störningsmöte. Det är bra om du som störs har fört en loggbok över de gånger du blivit störd, t.ex. vilka ljud som stört och vilka tider på dygnet det förekommit. Alla boende är skyldiga att visa hänsyn, lagen ser strängt på störningar! Den som stör och inte rättar sig efter tillsägelse från styrelsen kan i allvarligare fall komma att bli uppsagd från bostadsrätten. Skyldigheten gäller i bostadsrätten men också i gemensamma utrymmen som t ex i trapphus

Vad är din skyldighet som bostadsrättsägare och vad händer om trivselreglerna angående störningar inte följs?

Bostadsrättslagen, kap 7
9 § När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Han eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar.

Om det förekommer sådana störningar i boendet som avses i första stycket första meningen, skall föreningen

1. ge bostadsrättshavaren tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör, och

2. om det är fråga om en bostadslägenhet, underrätta socialnämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.

Andra stycket gäller inte om föreningen säger upp bostadsrättshavaren med anledning av att störningarna är särskilt allvarliga med hänsyn till deras art eller omfattning.