Andrahandsuthyrning

Styrelsen godkänner nästan alla andrahandsuthyrningar, i enlighet med gällande lagar, men tillstånd måste sökas. Det görs via den översta blanketten nedan, som lämnas in i god tid (minst en månad) innan andrahandsuthyrningen skall börja gälla. Blanketten lämnas in genom att lämnas in i brevlådan hos någon av sittande styrelsemedlem. Om du inte bor i området längre måste du posta originalet till oss. Det går inte att mejla in ansökan, då styrelsen måste ha pappret som du och din hyresgäst har skrivit era signaturer på, inte en kopia. Tack för förståelse!

Föreningen tar ut en avgift från berörd medlem för andrahandsuthyrningar, en avgift som tillkommer som separat post på berörda månaders hyresavier. Frågor om avierna och avgiftens storlek hänvisas till SBC.

Styrelsen godkänner endast sex månader i taget som längst, men det går bra att ansöka om ytterligare tid efter dessa sex månader. Sammantaget brukar vi generellt godkänna maximalt ett år (t.ex. vid prov av samboskap. Studier vid annan ort som pågår längre än ett år är dock godtagbar anledning till längre uthyrning).

Nedan finns även förslag på avtal mellan du som hyr ut och din hyresgäst, samt besittningsavstående, men du som medlem har rätt att skriva det avtal du vill med din hyresgäst. Mer information om hur du bör tänka vid andrahandsuthyrning finns på Bostadsrätterna och SBC

Vissa försäkringsbolag kräver att du som medlem måste vara skriven på lägenhetens adress för att försäkringen ska gälla. Kontrollera med ditt bolag vad som gäller hos dem. Andrahandsgäster kan eventuellt rekommenderas att teckna en egen hemförsäkring.