Renovering

Tillstånd behövs för omfattande ändringar

Du måste söka om tillstånd från styrelsen vid omfattande ändringar av din bostadsrätt. Det gör du via blanketten som finns länkad längre ned på sidan.

Exempel på åtgärder som du måste ha styrelsens tillstånd för är:
1. Ingrepp i en bärande konstruktion (demontering av bärande vägg tillåts ej).
2. Ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. Annan väsentlig förändring av lägenheten.

Du har rätt att göra vissa ingrepp i din lägenhet utan att anmäla eller ansöka om tillstånd hos styrelsen. T.ex. måla om, byta vitvaror, byta köksluckor eller borra i innervägg.

Ingrepp som är mer omfattande och påverkar föreningens egendom eller ansvarsområde måste godkännas av styrelsen. Bärande väggar får inte tas ned. Hör alltid av dig om ditt planerade arbete påverkar el- eller vattenledningar, oavsett om det kräver avstängning eller ej. Det innefattar nästan alla typer av köks- och badrumsrenoveringar.

Vid köksrenoveringar undrar många vilken typ av ventilation husen har. Tåkern 1 (B30-34) har självdrag med hjälpfläktar på taket (detta kallas mekaniskt frånluftssystem). Tåkern 2 (B26-28) har endast självdrag. Vid byte av köksfläkt är det viktigt att veta att den enda fläkttyp som får installeras i våra fastigheter är kolfilterfläktar som omcirkulerar luften.

Styrelsen har historiskt varit väldigt tillåtande så länge arbetet utförs av en godkänd och/eller certifierad hantverkare som har god kännedom om hur arbetet skall utföras för att inte orsaka skador eller olägenheter för föreningen eller andra medlemmars lägenheter.

Hör av dig i god tid innan din planerade renovering, och kom ihåg att det är du som medlem som ansvarar för att informera berörda grannar/uppgångar om eventuella störningar.

Fyll i blanketten nedan och skicka till brftakern@gmail.com som ett första steg i processen.